Fra skrivebord til scene

(29. oktober, 2021)

Javel, så har jeg en flott idé, og jeg har jobbet intenst for å lage ferdig et manus. Jeg er sikker på at alle skjønner at dette er gull. Men forlagene kommer ikke løpende, journalistene står ikke i kø, regissørene og produsenten trygler ikke om å få utvikle det videre. Betydde det at jeg hadde mislyktes? Jeg har ikke erfaring fra humaniora og scenekunst, så jeg følte jobben var gjort, og produktet var visst ikke godt nok.

Avsnittaasdfaaasdfasdf

Avsnitt

Men mitt ansvar som skapende kunstner. stopper ikke i det verket er skapt. Jeg må også overbevise verden om at barnet er en skikkelig prins! Det er også en del av jobben. Men selvfølgelig så kan jeg ha tatt helt feil, men å bare gi opp uten videre er naivt. En god trønder skrev en lapp til meg der det stod: Ska noe skje, så må du gjera det sjæl! Touché. Så jeg tok på svettebånd, og begynte å jobbe med musikk og tekst. Da var det viktig at det var noen sjeler som trodde på meg og heiet.

Avsnitt

Avsnitt

Publikum må vinnes, én for én. Følgerne på Instagram og Facebook kommer ikke over natta. Det tar den tida det tar, og produktet kan være bra selv om det tar tid. Vi vokser gradvis, vi som jobber sammen med musikalen – vi blir litt flere korfolk, det kommer til solister, og musikere på luselønn sier ja til å bli med videre. Og selv om kjernen er god, så blir musikalen beskåret underveis. Det jeg trodde var genialt i fjor, blekner i år og må ut. Men en ting må du passe på: La korstemmene få stå! Det er et dårlig prosjekt å gi korfolka samme sang som i fjor, men med litt forandrede stemmer bare fordi du har ambisjoner om å gjøre det satsteknisk riktig. Ha det heller gøy, og spis noen musikkteoretiske kameler. Ingen merker forskjell, selv ikke du.